Saturday, April 30, 2011

tradisi kesyukuran**

assalammualaikum..haihai semua..bersua kite kembali di entry baru..senyum sikt? haa baru comey..huhu..hari ni nak story sikit pasal pulut kuning..pernah dengar tak?ke bunyi pelik je?.hahaha..pulut kuning ni semacam satu makanan tradisi kesyukuran untuk kaum melayu<<fakta yang aku reka sendiri..bhahahaha..hurm..alkisahnya bermula begini..hari khamis tu annivesary mama and ayah yang ke 20..sebagai tanda kesyukuran yang tak terhingga..ayah request pada mama suruh buat pulut kuning untuk bagi kat jiran-jiran terdekat laa..tapi nak dijadikan cerita busy sangat hari khamis tu sampai tak sempat nak beli pulut semua..so buat pada esoknya lah kan..hari jumaat..mama pun nak ubah selera..nak buat pulut kuning versi kukus ni..kene rendam beras pulut dengan kunyit semalaman..<<new info untuk saya yang tak pernah buat pulut kuning ni..bhahahaha..ayah kan sungguh tak adil..ade ke patut die suruh saya masak rendang ayam walhal saya ni memang taktahu nak masak rendang ayam..mengagau nak cari resepi..tym2 saya sangat memerlukan broadband..tym2 tu plak die nak rosak..memang cukup tension lahh..hehe..jadi ape lagi pakai hentam kromo je laa..rendang koboi je laa..hahaha..dah la saya ni masih di peringkat amatur lagi bab masak masak ni..haiyaa..naseb baek ade rase rendang..kalau tak..malu seyy..19 tahun tapi tak reti masak kan?huhu..jap ea..meh semua kita menjamu mata..<<sorry..tak dapat nak jamu anda semua..dah habis laa..jamu mata pun okay kan?huhuhu..inilah hasilnya yang tidak seberapa ni..hoho..
my first rendang ayam..saya masih amatur seyy..huhu..

inilah pulut kuning kukus mama..huhu..
hahaha..amacam terliur ke?ha..nak rase boleh la buat sendiri kat rumah..resipi?bukan taknak bagi..semua pakai campak campak je..tak ikut sukatan..ikut rase la nak letak berapa<<inilah rahsia masakan sebenarnya..huuhu...kalau saya hentam nak letak berapa..nanti kalau tak jadi anda marah saya..jadi nak selamat pergilah jengah blog master master chef tu..confirm tak nyesal punyaa lahh..huhu..okayokay..mata saya dah mula mengecil..bantal and tilam berlumba lumba memangil manggil..so..stop di sini dulu ye semua..tc everyone..jumpa di next entry kalau Allah masih memanjangkan umur saya dan memberi kudrat kepada saya untuk berkongsi dengan anda semua..nytes..adioze amigus..assalammualaikum~

4 comments:

cik cek said...

Wah!

Masak pulut ngan rendang tak sampai pun kat rumah ibu....ibu nak jugakkkkk....he he sedap nampak rendang tu...bolehla share2 the recipe...
he he...kira ok dah tu...rupa dah rupa rendang...takkanla rasa sambal pulakkan...good job...nanti masak rendang anto kat ibu k...:)

Naza ....tag kaler2 biru tu ibu tak dapek nak bacala...maklum jela org rabun...he he...

nazamohdnizam said...

ibu..ibu..haiyaa..seremban manyak jauh maa..huhuhu..ok..boleh je..senang je rupanya erk nak masak rendang..ingat susah..kalau kat tekak nz rase rendang taktaula kat tekak orang lain..maklum je laa..lain org lain tekaknye..huhu..insyaALLAH..tp ibu kan master chef..bolehla jd juri tuk rendang nz t ea?hoho

ibu..saje bubuh kaler gitu..,biar org tak bape nmpk..itu cume selingan cerita je..hihi

Azam Shah said...

fehh!! pulut kuning tuuuu. nak sket bleh?

nazamohdnizam said...

Azam Shah:boleh2..silalah buat sendiri okay..yg ni dah ahbis stok..hahahhaha